Montag, 14. Mai 2007

Dancing in the Clouds at Potsdamerplatz 1 Berlin BlacklightGallery U-Bahnschacht 3 2005 / 06



Dancing in the Clouds
Art installation by Barbara Streiff, 2005 – 2006 at the International Exhibition in the Blacklight Gallery, Potsdamerplatz 1, Berlin, in the U3 Bahnhof & Tunnel - next to the former Nazi headquarters and remains of the Berlin wall.

Video Dancing in Clouds Here in the historic city of Berlin, where the terrible events of World War II were planned and carried out, a universal cloud, full of light, has been painted on an underground ceiling. Everyone is invited to swing with their own story under the cloud in awareness of the past events.

The painting of the cloud on the ceiling is supplemented by a communicative installation. A long white cloth hangs from the ceiling creating swings, where every man, woman and child visiting the exhibition is free to sit and swing in the clouds with their own personal story and experience inner relaxation and new perceptions.


Background

Since my childhood, I have observed symbols found in nature. (See www.alpswissart.ch – biographical workbook: Aion, the primordial nature symbols.) I often looked at the clouds in order to read their stories – whether it be my own projected soul pictures or a means to give form to my intuition. Before I had to make important decisions, I sat in a forest clearing in order to find the answer to my many questions in the clouds. While watching the movement and play of clouds over a longer time, I could see entire stories. Often these involved figures from ancient worlds who talked to me. As a child, I spent much of my time alone meditating for hours in an old vineyard or in the forest. One of my practices was to sit still for so long that I became one with nature – until the little birds ate seeds out of my hand. It was in this state of wholeness that I could then read the clouds.

In my encounters with other cultures, a fortune-teller from India once told me that all his knowledge found in the Book of Universal Knowledge - which tells the story of humanity - can be read in the clouds.

The Druids went to springs in secret hallowed places and foretold future events by reading the visions that appeared in reflections on the surface of the water. Later it was the Celts who, during the preparation of special smoking herbs, chose a person to foretell the future by reading reflections of the clouds on the water held in silver bowls.

The clouds have many faces and there are new stories each day. Every person who is not confined to a room is free to watch and read the clouds. They are a culture and religion-bridging phenomenon that all people in the world perceive. Everyone can put aside their daily life and dip into the universal knowledge in order to sense the meaning of life and be free for a moment. In a playful way, I am trying to impart that knowledge to the people and, by means of the activity involved in the installation, give them a chance to experience their own state of being while swinging and dancing in the clouds.

The installation consists of a cloud, approx. 7x7 m painted on the ceiling using white, red, yellow and blue luminescent paint. White cloth (50 m), suspended from the ceiling on hooks, is hung to float freely and forms three swings, each wide enough for two people.

Sonntag, 13. Mai 2007

Konzept Art von Barbara Streiff 2005-07


Installation mit Bildern "die Vielfalt des Seins".
Konzeptkunstwerk von Barbara Streiff, geschaffen mit Menschen in Divesität.

Es gibt so viele Welten, wie es Menschen gibt. Dieser Spruch erstaunt im ersten Moment, bewahrheitet sich spätestens dann im Dialog, wenn zu einem Thema frei diskutiert wird.
Jeder Mensch hat seine Individualität, wird mit eigenen Gefühlen und Träumen geboren, von der Familie und Umwelt, dem Ort seiner Geburt geprägt, später durch Religion und Kultur moralisiert und in der Gemeinschaft zu einem sozialen Wesen erzogen. Dies ist ein Versuch sich im visuellen Austausch gegenseitig zu inspirieren und individuell weiter zu entwickeln.
Das Material steht zur Verfügung. Rote, gelbe und blaue Acrylfarbe mit Wasser verdünnt, je in einem Spritzer vorbereitet.
Wasser in einer Spritzflasche. Plastik, der am Boden liegt um darauf zu arbeiten.
Ein Blatt weisses, festes Papier 460 x 640 mit leicht glänzender Beschichtung.
Spraydosen mit Signalfarbe Gelb und Orange, sowie ein Leuchtspray.
Jeder arbeitet im gleichen Ritual.
Zuerst wird etwas Wasser auf das Blatt gespritzt, danach Gelb mit dem Spritzer, soviel und wo, jeder nach eigenem Farb und Formgefühl.
Nach dem Gelb wird das Rot aufgespritzt und dann zuletzt das Blau. Jeder gestaltet nun mit dem Aufspritzen der Farbe eine eigenes Bild, solange bis für ihn die Gestaltung stimmt. Zuletzt mit den fluoreszierenden Leuchtfarben weitergestaltet und mit dem neutralen Leuchtspray abgeschlossen.
Das Konzept der Gestaltung habe ich bewusst vorgegeben, damit bei dieser Installation eine Einheit entsteht und somit die Vielfalt bei praktisch gleicher Ausführung, eines vorgegebenen Prozesses in Technik und Material, nur in der Art und Weise der Bewegung, bewusster Farb und Formwahl, sowie der Individualität des Einzelnen zur Geltung kommt.
Die Beteiligten waren bei der Durchführung, der Realisierung des Projektes im Atelier selbst erstaunt, wie Vielfältig und unterschiedlich die Arbeiten ausfielen. Es war für die Meisten ein erstmaliges Erlebnis , dass Sie sich in einer solch modernen, intuitiven Art und Weise ausdrückten. Der Arbeitsprozess sprach an, da die Farben sich vermischten und gestalterisch attraktive Bildgestaltungen entstanden. Die Farb und Formgestaltung wurde spontan und trotzdem bewusst ausgeführt. Jeder Beteiligte freut sich darauf mehr solche Bilder zu kreieren und daraus Neues entstehen zu lassen.
Intuitive abstrakte Malerei in Tachismus ausgeführt. Alle entstandenen Bilder werden am Boden zu einer spiralförmigen Installation, später Labyrinth ausgelegt, welche die Evolution darstellt.